Rejestracja Logowanie

Dlaczego gry wideo są przyszłością edukacji? 28.06.2020 16:21

Tak samo jak dla graczy w kasynach internetowych istotne są gry ruletka, tak również w branży edukacyjnej ważne są pewne dodatki, technologie, które mają wpływ na lepszą naukę dzieci i młodzieży. Coraz częściej mówi się o tym, że gry wideo będą przyszłością edukacji. Czy jest to prawda?

Bliska przyszłość

O tym jak bardzo ważny jest przekaz wiedzy uczniom bardzo pokazały słynne już dziś lekcje z TVP. Większość z nich okazała się nie tylko źle przygotowana i zrealizowana, lecz po prostu nudna. W dobie smartfonów, nowej technologii o wiele trudniej jest dziś przykuć uwagę dzieci. A takie zadanie można osiągnąć właśnie poprzez gry wideo. Różnego typu gry wideo na przestrzeni ostatnich 30 lat dojrzewały, podobnie jak nasze społeczeństwo. Grafika stała się w nich nie tylko ładniejsza, lecz i same opowieści stały się bogatsze i bardziej angażujące graczy. Dzięki temu zauważono ogromny potencjał drzemiący w wirtualnym świecie. Coraz częściej podejmowane są próby tworzenia produkcji w zakresie uczenia się i wzbogacania uczniów o wiedzę. Wraz z rozwojem rynku gier wideo zaobserwować mogliśmy także to, że nawet gry historyczne są teraz o wiele bogatsze w prezentację dawnych zdarzeń.

Językowy świat gier

Nie od dziś wiadomo, że gry wideo często zachęcają wręcz do pracy zespołowej, kreowania umiejętności społecznych. Wielu dorosłych już graczy zapewne doskonale pamięta, gdy w czasach bez internetu często spędzało się czas ze słownikiem w ręku przy grach w języku angielskim. Tłumaczyliśmy sobie przecież na bieżąco słówka, których nie rozumieliśmy, a te przez nas powtarzane od razu zasilały zasób słownictwa. Już wtedy był to jeden z etapów uczenia się poprzez gry. Obecnie gry online pomagają graczom w szlifowaniu języków obcych. Większość przecież gier dostępna jest nadal w języku angielskim, a na międzynarodowych serwerach w takim języku porozumiewają się dziś gracze. Dzieci i młodzież mogą w ten oto sposób uczestniczyć w aktywnej komunikacji z innymi graczami. Gry cyfrowe mimo spolszczenia nadal służą wielu do udoskonalania swoich umiejętności językowych.

Poprawa koncentracji i skupienia

Kolejnym ważnym elementem jest możliwość poprawy koncentracji oraz skupienia na celu. Bardzo wykazała to jedna z najbardziej popularnych gier wśród najmłodszych, jaką jest Minecraft. Badania unaoczniły, że jest niezwykle pomocna u osób z autyzmem czy ADHD. Twórcy gry stworzyli nawet dedykowany serwer dla dzieci z takimi problemami. Gra ta pomaga bowiem rozwijać kreatywność i zapewnia wręcz uspokajające środowisko dla osób neurotypowych i neuropatycznych. Jeśli tego typu gra jest w stanie przywiązać uwagę dziecka do wykonywania zadań, to dlaczego typowe produkcje pod edukację nie byłyby w stanie zrobić tego samego?

Niezwykła lekcja historii

Weźmy teraz pod uwagę gry historyczne, z którymi mamy do czynienia już od lat 90. XX wieku. Wiele tytułów pokroju Civilization, Age of Empires, Kozacy, Anno, Europa Universalis, Medieval, Stronghold jako produkcje strategiczne osadzone były w konkretnych okresach historycznych. Gracze mogli dzięki temu dowiedzieć się o wybranych cywilizacjach, władcach, technologiach z tamtych czasów. Z jednej strony gry dostarczały czystej rozrywki, jednak z drugiej strony uczyły strategicznego myślenia, odpowiedniego podejścia do zasobów, finansów, a w tle zawierały sporą dawkę historycznych informacji.

Przyszłość edukacji?

Już dziś w wielu szkołach na porządku dziennym są tablety oraz laptopy. W interaktywny sposób można o wiele lepiej i skuteczniej zaprezentować dzieciom wiedzę. Ogromną przyszłością staną się gry VR. Przecież z wykorzystaniem takich gier dzieci będą mogły w wirtualnym świecie wykonywać eksperymenty fizyczne czy chemiczne. Dziś naszych szkół nie stać na zakup drogich produktów do pokazów. W świecie wirtualnym każde dziecko mogłoby choćby mieszać ze sobą pierwiastki i sprawdzać ich wspólną reakcję. Można także za pomocą gier uczyć się o otaczającym świecie, przemierzać okresy historyczne.Dlaczego gry wideo są przyszłością edukacji?